General Bibliography

                                                                                             Patricia Dorval

 

Here is a selective bibliography on Shakespeare in French films. Specific articles on the Shakespeare on Screen in Francophonia site contain more detailed bibliographic references.

Amiel, Vincent. "Shakespeare et le début de la télévision française." 2013. Shakespeare on
        Screen
in Francophonia. Ed. Patricia Dorval & Nathalie Vienne-Guerrin. Université Montpellier
        III, Institut de Recherche sur la Renaissance, l’Âge Classique et les Lumières (IRCL). Web.
        <http://shakscreen.org/amiel_2013/>.

Bardelmann, Claire. "Compte rendu de la mise en scène de Christian Schiaretti." Coriolan de
        William Shakespeare
. Ed. Agnès Lafont. Montpellier: Université Paul-Valéry Montpellier III,
        Institut de Recherche sur la Renaissance, l’Âge Classique et les Lumières (IRCL), 2007.

Bastos, Mário Vítor. "Between Tradition and Experimentation: Shakespeare, Chabrol and other
        Afterlives." Forthcoming.

—. "Shakespeare, Chabrol, and Cinema in the early 1960s: Asymmetric parallels." Shakespeare
        450: Shakespeare in French Film/France in Shakespearean Film (Paris, 2014). Ed. Melissa
        Croteau. Montpellier: Université Montpellier III, Institut de Recherche sur la Renaissance, l’Âge
        Classique et les Lumières (IRCL), 2016. Web.
        <http://www.shakscreen.org/analysis/shakspeare_chabrol/>.

Blakeway, Claire. "Les Enfants du paradis." Blakeway, Claire. Jacques Prévert: Popular French
        Theatre and Cinema.
Teaneck, NJ: Fairleigh Dickinson University Press, 1990.

Burt, Richard. "Jacques Rivette and Film Adaptation as 'Dérive-ation': Pericles in Paris Belongs to
        Us
and The Revenger's Tragedy in Noiroit." The English Renaissance in Popular Culture: An
        Age for All Time.
Ed. Greg Colón Semenza. New York: Palgrave Macmillan, 2010. 167-186.

—. "Mobilizing Foreign Shakespeare in Media." Shakespeare in Hollywood, Asia, and Cyberspace.
        Ed. Alex C. Y. Huang and Charles S. Ross. West Lafayette: Purdue University Press, 2009.
        231-238. Print.

Calbi, Maurizio. "Exilic/Idyllic Shakespeare: Reiterating Pericles in Jacques Rivette's Paris nous
        appartient.
" SEDERI 25 (2015): 11-30. Web. <http://sederi.org/docs/yearbooks/25/24_01.pdf>.

Cartelli, Thomas and Katherine Rowe. New Wave Shakespeare on Screen. Cambridge, UK:
        Polity, 2007. Print.

Cavell, Stanley. "Shakespeare and Rohmer: Two Tales of Winter." Cities of Words: Pedagogical
        Letters on a Register of the Moral Life
. Cambridge, MA: Harvard University Press, 2004.
        421-443. Print.

Cheyne, Michelle. "A Picture Worth 1000 Words: Artistic, Cultural and Political Stakes in Volkoff's
        Adaptation of the Shakespeare Phenomenon for the Silent Screen in Désordre et génie (1924).
        Forthcoming.

Croteau, Melissa. "'I am not what I am': Othello and Role-playing in Les Enfants du Paradis."
        Shakespeare 450: Shakespeare in French Film/France in Shakespearean Film (Paris, 2014).
        Ed. Melissa Croteau. Montpellier: Université Montpellier III, Institut de Recherche sur la
        Renaissance, l’Âge Classique et les Lumières (IRCL), 2016. Web.

Crouau, Nathalie. "Searching for the Lubitsch Touch: Hazanavicius Puts a Twist on Shakespeare in
        OSS 117: Lost in Rio (2009) and The Artist (2011)." 2014. Shakespeare on Screen in
        Francophonia.
Ed. Patricia Dorval and Nathalie Vienne-Guerrin. Université Montpellier III,
        Institut de Recherche sur la Renaissance, l’Âge Classique et les Lumières (IRCL). Web.
        <http://www.shakscreen.org/analysis/hazanavicius/>.

—. "Theseus and Dedalus: Shadows of A Midsummer Night's Dream in A Christmas Tale (Arnaud
        Desplechin)." 2011. Shakespeare on Screen in Francophonia. Ed. Patricia Dorval and Nathalie
        Vienne-Guerrin. Université Montpellier III, Institut de Recherche sur la Renaissance, l’Âge
        Classique et les Lumières (IRCL). Web.
        <http://shakscreen.org/analysis/analysis_christmas_tale_2011/>.

—. "'Union in partition': A Midsummer Night's Dream in L'Appartement by Gilles Mimouni (1996)."
        2013. Shakespeare on Screen in Francophonia. Ed. Patricia Dorval and Nathalie Vienne-
        Guerrin. Université Montpellier III, Institut de Recherche sur la Renaissance, l’Âge Classique et
        les Lumières (IRCL). Web. <http://shakscreen.org/analysis/analysis_appartement/>.

Dake, Chris. "Review of Les Enfants du paradis." Sight and Sound 3.9 (1993): 55-56. Print.

de la Bretèque, François Amy. "Carné, Shakespeare, Cocteau -- Des traces du Songe d’une nuit
        d’été
dans Juliette ou la clef des songes (1950) : une hypothèse d’intertextualité aléatoire."
        2014. Shakespeare on Screen in Francophonia. Ed. Patricia Dorval and Nathalie Vienne-
        Guerrin. Université Montpellier III, Institut de Recherche sur la Renaissance, l’Âge Classique et
        les Lumières (IRCL). Web.
        <http://www.shakscreen.org/analysis/carne_shakspeare_cocteau/>.

—. "Shakespeare dans le cinéma français des premiers temps." 2012. Shakespeare on Screen in
        Francophonia.
Ed. Patricia Dorval and Nathalie Vienne-Guerrin. Université Montpellier III,
        Institut de Recherche sur la Renaissance, l’Âge Classique et les Lumières (IRCL). Web.
        <http://shakscreen.org/amy_de_la_breteque_2012/>.

Delord, Frédéric. "André Téchiné's 'Shakespearean Trilogy'." Shakespeare on Screen: Hamlet. Ed.
        Sarah Hatchuel and Nathalie Vienne-Guerrin. Mont-Saint-Aignan: Presses des Universités de
        Rouen et du Havre, 2011. 277-290. Print.

—. "Auditioning for Shakespeare: Twelfth Night in Michael Haneke's Code Unknown." 2012.
        Shakespeare on Screen in Francophonia. Ed. Patricia Dorval and Nathalie Vienne-Guerrin.
        Université Montpellier III, Institut de Recherche sur la Renaissance, l’Âge Classique et les
        Lumières (IRCL). Web. <http://shakscreen.org/analysis/analysis_code_unknown/>.

—. "In Praise of Amateurism: Summer Strolls (René Féret, 1992) and Julie est amoureuse (Vincent
        Dietschy, 1998)." Forthcoming.

—. "'Mon vieux cerveau est troublé' (La Tempête, IV.1.159) : Je rentre à la maison ― De la différance
        à l'incongru." 2013. Shakespeare on Screen in Francophonia. Ed. Patricia Dorval and Nathalie
        Vienne-Guerrin. Université Montpellier III, Institut de Recherche sur la Renaissance, l’Âge
        Classique et les Lumières (IRCL). Web.
        <http://www.shakscreen.org/analysis/analysis_je_rentre/>.

Dorval, Patricia. "Macbeth et Le Rideau rouge d'André Barsacq (1952): Mise en Abyme and
        Specular Effects." Forthcoming.

—. "Macbeth et Le Rideau rouge d'André Barsacq : des figures d'enchâssement à la mise en
        abyme." 2014. Shakespeare on Screen in Francophonia. Ed. Patricia Dorval and Nathalie
        Vienne-Guerrin. Université Montpellier III, Institut de Recherche sur la Renaissance, l’Âge
        Classique et les Lumières (IRCL). Web.
        <http://www.shakscreen.org/analysis/rideau_rouge_figures_enchassement/>.

—. "Macbeth et Le Rideau rouge d'André Barsacq : phénomènes de porosité sonore." 2013.
        Shakespeare on Screen in Francophonia. Ed. Patricia Dorval and Nathalie Vienne-Guerrin.
        Université Montpellier III, Institut de Recherche sur la Renaissance, l’Âge Classique et les
        Lumières (IRCL). Web. <http://www.shakscreen.org/analysis/rideau_rouge_porosite_sonore/>.

—. "Macbeth in André Barsacq’s 1952 Crimson Curtain: Mise en Abyme and Transgression of the
        Metadramatic Threshold." Shakespeare 450: Shakespeare in French Film/France in
        Shakespearean Film
(Paris, 2014). Ed. Melissa Croteau. Montpellier: Université Montpellier III,
        Institut de Recherche sur la Renaissance, l’Âge Classique et les Lumières (IRCL), 2016. Web.

French, Patrick. "Play Space, Plot Structure: Theatricality and Conspiracy in the Films of Jacques
        Rivette." Australian Journal of French Studies 47.2 (2010): 160-170. Print.

Ganim, Russell. "Prévert Reads Shakespeare: Lacenaire as Iago in Les Enfants du paradis."
        Comparative Literature Studies 38.1 (2001): 46-67. Print.

Ginestet, Gaëlle. "Grafting The Tempest onto Allégret's Le Bal du Comte d'Orgel." Shakespeare on
        Screen:
The Tempest and Late Romances. Ed. Sarah Hatchuel and Nathalie Vienne-Guerrin.
        Cambridge, UK: Cambridge University Press, 2017. 269-282. Print.

—. "Une femme douce by Robert Bresson: Hamlet or Anti-Cinematography." Shakespeare on
        Screen:
Hamlet. Ed. Sarah Hatchuel and Nathalie Vienne-Guerrin. Mont-Saint-Aignan: Presses
        des Universités de Rouen et du Havre, 2011. 291-307. Print.

Guneratne, Anthony R. "A Certain Tendency in Post-New Wave French Shakespearean Cinema:
        from early Truffaut to late Godard via Orson Welles." Shakespeare 450: Shakespeare in
        French Film/France in Shakespearean Film
(Paris, 2014). Ed. Melissa Croteau. Montpellier:
        Université Montpellier III, Institut de Recherche sur la Renaissance, l’Âge Classique et les
        Lumières (IRCL), 2016. Web.

—. "Four Funerals and a Bedding: Freud and the Post-apocalyptic Apocalypse of Jean-Luc Godard's
        King Lear." Apocalyptic Shakespeare: Essays on Visions of Chaos and Revelation in Recent
        Film Adaptations.
Ed. Melissa Croteau and Carolyn Jess-Cooke. Jefferson, NC: McFarland &
        Company, Inc., 2009. 197-215. Print.

—. Shakespeare, Film Studies, and the Visual Cultures of Modernity. New York:
        Palgrave Macmillan, 2008. Print.

Hatchuel, Sarah and Nathalie Vienne-Guerrin. "Introduction: Ensnared in Othello on screen."
        Shakespeare on Screen: Othello. Ed. Sarah Hatchuel and Nathalie Vienne-Guerrin.
        Cambridge, UK: Cambridge University Press, 2015. 1-23. Print.

—. "'I've been killed, but I'm not dead': Remains of Hamlet in the French Telefilm L'Embrumé (1980)."
        Shakespeare on Screen: Hamlet. Ed. Sarah Hatchuel and Nathalie Vienne-Guerrin.
        Mont-Saint-Aignan: Presses des Universités de Rouen et du Havre, 2011. 257-276. Print.

—. "Le Macbeth de Claude Barma (1959) : Shakespeare et l'expérience hybride de la 'dramatique'."
        2013. Shakespeare on Screen in Francophonia. Ed. Patricia Dorval and Nathalie Vienne-
        Guerrin. Université Montpellier III, Institut de Recherche sur la Renaissance, l’Âge Classique et
        les Lumières (IRCL). Web. <http://shakscreen.org/analysis/analysis_macbeth_barma/>.

—. "Remembrance of Things Past: Shakespeare's Comedies on French Television." Television
        Shakespeare: Essays in Honour of Michèle Willems.
Mont-Saint-Aignan: Presses des
        Universités de Rouen et du Havre, 2008. 171-197. Print.

Holland, Norman N. "Marcel Carné, Les Enfants du Paradis, 1945." n.d. A Sharper Focus: Essays
        on Film
by Norman Holland. Web. <http://www.asharperfocus.com/Enfants-main.html>.

Huang, Alexa. "Digital Shakespeare." 2012. Shakespeare on Screen in Francophonia. Ed. Patricia
        Dorval and Nathalie Vienne-Guerrin. Université Montpellier III, Institut de Recherche sur la
        Renaissance, l’Âge Classique et les Lumières (IRCL). Web.
        <http://shakscreen.org/huang_2012/>.

Jeancolas, Jean-Pierre. "Beneath the Despair, the Show Goes On: Marcel Carné's Les Enfants du
        paradis.
" French Film: Texts and Contexts. Ed. Susan Hayward and Ginette Vincendeau.
        London: Routledge, 2000. Print.

Lajus, Sybille. "Les Amants de Vérone: du théâtre à la théâtralité." CinémAction 98 (2001):
        120-125. Print.

Lanier, Douglas. "L'Homme blanc et l'homme noir: Les Enfants du paradis and Othello."
        Shakespeare in Performance. Ed. Eric Brown and Estelle Rivier. Newcastle upon Tyne:
        Cambridge Scholars Publishing, 2013. Web.
        <http://shakscreen.org/analysis/analysis_homme_blanc/>.

—. "Love in the Ruins: Les Amants de Vérone and “Authentic” Shakespeare Adaptation."
        Shakespeare 450: Shakespeare in French Film/France in Shakespearean Film (Paris, 2014).
        Ed. Melissa Croteau. Montpellier: IRCL, 2016. Web.

—. "Nouveau Noir: Claude Chabrol's Ophélia, Shakespeare's Hamlet, and the Nouvelle Vague."
        Shakespeare on Screen: Hamlet. Ed. Sarah Hatchuel and Nathalie Vienne-Guerrin.
        Mont-Saint-Aignan: Presses des Universités de Rouen et du Havre, 2011. 235-255. Web.
        <http://shakscreen.org/analysis/lanier_2012/>.

Lanzoni Fournier, Rémi. French Cinema: From its Beginnings to the Present. New York:
        Continuum, 2002. Print.

Laster, Arnaud. "À propos des Amants de Vérone de Jacques Prévert et André Cayatte." Le
        Théâtre dans le théâtre, le cinéma au cinéma.
Ed. Frank Wilhelm. Manage, Belgique: Éditions
        Lansman, 1998. 185-194. Print.

McCann, Ben. "Les Enfants du Paradis/Children of Paradise." The Cinema of France. Ed. Phil
        Powrie. London: Wallflower Press, 2006. 51-59. Print.

Monaco, James. The New Wave: Truffaut, Godard, Chabrol, Rohmer, Rivette. Oxford, UK: Oxford
        University Press, 1976. Print.

Py, Barthélémy. "The Winter’s Tale de Shakespeare et Conte d'hiver de Rohmer (1992) : vers une
        commune destinée des sentiments humains." 2013. Shakespeare on Screen in Francophonia.
       
Ed. Patricia Dorval and Nathalie Vienne-Guerrin. Université Montpellier III, Institut de Recherche
        sur la Renaissance, l’Âge Classique et les Lumières (IRCL). Web.
        <http://www.shakscreen.org/analysis/analysis_conte_hiver_rohmer/>.

Shakespeare, William. Les Sonnets de Shakespeare. Ed., trans. Jean Fuzier. Paris: Librairie
        Armand Colin, 1970. Print.

―. Shakespeare : Comédies II (Oeuvres complètes, VI). Ed., trans. Jean-Michel Déprats. Vol. VI.
        Paris: Gallimard: Bibliothèque de la Pléiade, 2016. VII vols. Print.

―. Shakespeare : Comédies III (Oeuvres complètes, VII). Ed., trans. Jean-Michel Déprats. Vol. VII.
        Paris: Gallimard: Bibliothèque de la Pléiade, 2016. VII vols. Print.

―. Shakespeare : Histoires I (Oeuvres complètes, III). Ed., trans. Jean-Michel Déprats. Vol. III.
        Paris: Gallimard: Bibliothèque de la Pléiade, 2008. VII vols. Print.

―. Shakespeare : Histoires II (Oeuvres complètes, IV). Ed., trans. Jean-Michel Déprats. Vol. IV.
        Paris: Gallimard: Bibliothèque de la Pléiade, 2008. VII vols. Print.

—. Shakespeare : Poèmes. Ed. Henri Fluchère. Trans. Jean Fuzier. Paris: Gallimard: Bibliothèque de la Pléiade, 1959. Print.

―. Shakespeare : Tragédies I (Oeuvres complètes, I). Ed., trans. Jean-Michel Déprats. Vol. I. Paris:
Gallimard: Bibliothèque de la Pléiade, 2002. VII vols. Print.

―. Shakespeare : Tragédies II (Oeuvres complètes, II). Ed., trans. Jean-Michel Déprats. Vol. II. Paris: Gallimard: Bibliothèque de la Pléiade, 2002. VII vols. Print.

—. The Oxford Shakespeare: The Complete Works. Ed. Stanley Wells and Gary Taylor. Oxford,
        UK: Oxford University Press, 1994. Print.

Tibbets, John C. "Backstage with the Bard: or, Building a Better Mousetrap." Literature/Film
        Quaterly 29.2 (2001): 147-164. Print.

Turk, Edward Baron. Child of Paradise: Marcel Carné and the Golden Age of French Cinema.
       
Cambridge, MA: Harvard University Press, 1989. Print.

Valls-Russell, Janice. "King Lear Comes to Prime-time Corsica: Harry Cleven’s Les Héritières."
        Forthcoming.

<< back to top >>