Lola Montès. Dir. Max Ophuls (1955)
Patricia DORVAL
Reference (explicit)
1. Film data
- Max Ophuls
- Martine Carol (Lola Montès), Peter Ustinov (Circus Master), Anton Walbrook (Ludwig I, King of Bavaria), Lise Delamare (Mrs Craigie, Lola's mother), Will Quadflieg (Franz Liszt), Werner Finck (Wisböck, the Artist)
- Jacques Natanson
- From the novel by Cécil Saint Laurent
- Christian Matras
- Madeleine Gug
- Georges Auric
- Jean d'Eaubonne
- Georges Annenkov
- Ralph Baum
- Co-production Gamma – Florida – Union Films
- 105 min.
- France
- 1955
- French
- Les Films de la Pléiade - EDV 25 - Distribution vidéo Films Atlas, 1955
- VHS
English Synopsis
The film focuses on the life of Countess Lola Montès (Martine Carol), a femme fatale who seduced the greatest men of her time. The scene opens with Lola, destitute, bound to an unscrupulous man (Peter Ustinov) and reduced to making an exhibition of herself in a circus. In the film, a series of flashback tableaux show her setimental life, drawing on the slice of life technique. The transitions alternate between the harsh world of the circus and flashbacks that portray the Countess's painful nostalgia for happier times.
Résumé en français
Le film relate la vie de la Comtesse Lola Montès (Martine Carol), femme fatale qui a fait ployer sous son charme les plus grands hommes de son époque. On la découvre, déchue, réduite à se donner en spectacle dans un cirque sous la houlette d'un homme peu scrupuleux (Peter Ustinov). Le spectacle offre une série de tableaux vivants qui sont autant de tranches de vie livrant sans retenue la vie sentimentale de la Comtesse. Le film quant à lui repose sur une succession de transitions, tantôt fluides par fondu enchaîné, tantôt plus brutales, entre le monde cru du cirque et des flashbacks dans lesquels le souvenir entraîne avec nostalgie la Comtesse.