Chocolat. Dir. Rochdy Zem (2016)

François AMY DE LA BRETEQUE


1. Film data

Chocolat

 


English Synopsis

Preview in Montpellier on February 3, 2016 for the 3rd Circus Week in the presence of Gérard Noiriel and Omar Sy.

In 2017, the film received two Césars out of five nominations, for Best Supporting Actor for James Thierrée and Best Set Design.

Script: Rafael Padilla, the former son of a Cuban slave, plays a small role as a cannibal in the modest Delvaux circus. White clown George Foottit, summoned by the circus director to renew his acts, comes up with the idea of teaming up with him in the duo of an authoritarian white clown and a suffering black clown, who will take the name of Chocolat. Success in the capital is immediate, and Chocolat becomes the first black artist on the French stage. The Lumière brothers film them several times in 1896.

He initially enjoys this success, but is hurt by the racist use that is made of him in advertising. He frees himself from Footitt. As he learns to read, he develops a passion for Shakespeare and already imagines himself in the role of Othello, a black character hitherto played in France by white actors in black make-up (actually, Foottit had played the clown in William Shakespeare's Romeo and Juliet).

At the instigation of his European girlfriend, a theater director decides to cast Rafael in a stage performance of Othello, sharing the limelight with two stage celebrities. After difficult rehearsals, Rafael plays the role on stage, but is booed by the majority of the audience at the very first performance. He dies in poverty in 1917.

In reality, Rafael did not play Othello, but the leading role in Moïse, a pochade by Edmond Guiraud in 1911 at the Théâtre Antoine.

 


Résumé en français

Avant-première à Montpellier le 3 février 2016 pour la 3e semaine du cirque en présence de Gérard Noiriel et de Omar Sy.

En 2017, le film reçoit sur cinq nominations, deux César, celui du meilleur acteur dans un second rôle pour James Thierrée et celui des meilleurs décors.

Scénario : Rafael Padilla, ancien fils d’esclave de Cuba,  joue un petit rôle de cannibale dans le modeste cirque Delvaux. Le clown blanc George Foottit, sommé de renouveler ses numéros par le directeur du cirque, a l’idée de s’associer avec lui dans un duo de clown blanc autoritaire et de clown noir souffre-douleur, qui prendra le nom de Chocolat. Le succès dans la capitale est immédiat, et Chocolat devient le premier artiste noir de la scène française. Les frères Lumière les filment à plusieurs reprises en 1896.

Il jouit d’abord de ce succès puis est blessé par son utilisation raciste par la publicité. Il s’affranchit de Footitt. À mesure qu’il apprend à lire, il se passionne pour Shakespeare et se projette déjà dans le rôle d’Othello, personnage de couleur jusque-là joué en France par des acteurs blancs maquillés en noir (dans la réalité, Foottit avait joué le rôle du clown de Roméo et Juliette de William Shakespeare).

Sur intervention de sa compagne européenne, un directeur de théâtre décide d’engager Rafael dans une mise en scène d’Othello, partageant la vedette avec deux célébrités des planches. Après des répétitions difficiles, Rafael joue son rôle sur scène mais, dès la première représentation, il est hué par la majorité du public. Il meurt dans la misère en 1917.

Dans la réalité, ce que Rafael a joué ce n’est pas Othello mais le rôle principal dans Moïse, pochade d’Edmond Guiraud en 1911 au Théâtre Antoine.

 


3. Analysis

<< back to top >>