Ivresse du pouvoir (L'). Dir. Claude Chabrol (2006)
Patricia DORVAL
English Description
Time code: 0.40 – 0.42
Language of the quotation(s)/reference(s): English
The board members of a world-class French oil company are having a business lunch in a chic restaurant while listening to an opera singer. A man gestures to the chairman to leave the room so that he can inform him that Jeanne Charmant Killman, the magistrate in charge of investigating the company's embezzlement and fraud, has just been involved in a car crash. The aria fades out while the two men discuss the incident. As the chairman begins to suggest the crash may have been purely accidental, the singer's voice suddenly takes on such shrill tones that the two men end up speechless. A new shot shows the soprano building to her crescendo, and as the acoustic motif fades into the background, the camera focuses once again on the two men. A burst of applause motivates them to return to their seats as the opera singer begins the well-known "Willow Song" from Verdi’s Otello. The sequence shifts to focus on Philippe Charmant Killman, seated at his wife’s bedside in a pallid, lacklustre hospital room.
Description en français
Localisation dans le film : 0.40 – 0.42
Langue de la citation/référence dans le film : français
Les dirigeants corrompus d'un grand groupe pétrolier sont attablés dans un restaurant chic pendant qu'une cantatrice chante en italien « La Wally » d'Alfredo Catalini. Un homme entraîne le président à l'écart à l'extérieur de la pièce pour l'informer que la juge d'instruction, Jeanne Charmant Killman, chargée d'enquêter sur des détournements de fonds au sein du groupe, vient d'être victime d'un accident de voiture. Le récital passe au second plan acoustique pendant que les hommes conversent. Lorsque le haut responsable émet l'hypothèse d'un simple accident, les accents de la cantatrice se modulent tout à coup en vocalise suraiguë, tel un cri déchirant, laissant les deux hommes pantois. Un brusque changement de plan vient cadrer la soprano qui donne toute la puissance de sa voix avant de repasser au second plan acoustique avec un nouveau cadrage sur les deux hommes. Une salve d'applaudissements amène les hommes à regagner leur place avant que la cantatrice n'entame l'extrait bien connu du Otello de Verdi (« L'air du saule »)... Un changement de séquence livre Philippe Charmant Killman assis au chevet de sa femme dans une chambre d'hôpital blafarde.
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